Pædagogikum - nu og i fremtiden
Mandag den 11.11.
13:30 - 14:00 | Ankomst med kaffe og kage |
14:00 - 14:15 | Velkomst |
14:15 - 15:45 | Oplæg/ workshop ved Anne Vibeke Vennerstrøm |
15:45 - 16.15 | Walk and talk |
16.15 - 16:30 | Pause |
16:30 - 17:15 | Oplæg/ workshop ved Anne Bang |
17:15 - 17:45 | Pause |
17:45 - 18:45 | Generalforsamling |
19:00 - | Middag |
Program tirsdag d. 12.11.
9:00 - 9:15 | Fælles godmorgen |
9:15 - 10:15 | Workshops første runde: se beskrivelser nedenfor |
10:15 - 10:30 | Pause |
10:30 - 11.30 | Workshops anden runde: se beskrivelser nedenfor |
11.30 -12:15 | Frokost |
12:15 -13:45 | Oplæg/ workshop ved Trine Rhein-Knudsen |
13.45-14:00 | Evaluering og afrunding |
Workshops:
Hvad er svært for nyere lærere, når de skal lære at undervise? Og hvordan vil Teoretisk Pædagogikum reagere på den viden – og meget andet – i fremtiden?
Ved Jakob Bak-Thomsen, Høje Tåstrup Gymnasium, og Anne Vibeke Vennerstrøm, Teoretisk Pædagogikum
Som titlen afslører, indeholder denne workshop to dele. Den første del tager afsæt i, at vi i skoleåret 2023-24 spurgte kandidaterne, hvad de forventede, at pædagogikum ville hjælpe dem med i deres vej til at blive gymnasielærere. Nu kender vi svaret, og vi ved, at pædagogikum faktisk hjælper dem med det, de gerne vil have hjælp til. Vi ved også mere om, hvad de synes, er svært i uddannelsen – og det vil denne workshop først give rum for at arbejde med. Dernæst vil tankerne om fremtidens Teoretiske Pædagogikum blive præsenteret.
Workshop: Pensum på teopæd – nye tekster og modeller
Ved Maren Aarup Schjørring, Ordrup Gymnasium
Denne workshop handler om det pensum, som kandidaterne møder på Teoretisk pædagogikum: Hvad er nyt eller kommet til inden for de seneste år? Hvordan arbejder kandidaterne med det på modulerne, og hvordan kan det bruges i praktisk pædagogikum?
Workshoppen henvender sig til både kursusledere, tilsynsførende og vejledere i pædagogikum. Den rummer kortere oplæg, øvelser og fælles diskussioner.
Maren Aarup Schjørring er kursusleder på Ordrup Gymnasium og underviser på de almendidaktiske moduler på Teoretisk pædagogikum
Teopædopgaven – Årets temaer 2024-25
Ved Thomas Lynggaard Prætorius
Workshoppen har som overordnet mål at introducere til tankerne bag årets tre temaer til teopædopgaven og diskutere, hvilket didaktisk potentiale, der ligger i opgaveformuleringerne. Workshoppen vil her tage jer bag om nogle af de tanker, der er gjort i opgavekommissionens arbejde med opgaveformuleringerne til årets temaer og sigter mod at motivere og legitimere de temaer, problemstillinger og invitationer, der ligger i de tre opgaveformuleringer.
Workshoppen vil ligeledes – med afsæt i årets temaer og særligt det nye valgfrie tema – give et bud på, hvordan kandidaterne kan skrive den gode teopædopgave med udgangspunkt i egen undervisning? Og hvordan de ud fra en problemformulering kan analysere deres egen undervisning?
Workshoppen åbner således op for, at vi sammen kan diskutere, hvordan man som kursusleder/vejleder på den ene side bedst muligt kan støtte sin pædagogikumkandidat i forståelsen af de didaktiske muligheder, der ligger i årets temaer og på den anden side kan vejlede dem i arbejdet med at formulere et undervisningsnært problem og analysere denne i teopædopgaven.
Thomas Lynggaard Prætorius er lektor i Dansk, Kom/it, Digital Design & Udvikling og Informatik på Gymnasiet HTX Lillebælt, master i gymnasiepædagogik – didaktiklinjen, underviser på teoretisk pædagogikum og medlem af opgavekommissionen for opgaven i teoretisk pædagogikum.
Nyt fra ministeriet
Ved Trine Rhein-Knudsen STUK
Beskrivelsen følger