Program for årsmødet 2024

Pædagogikum - nu og i fremtiden


Mandag den 11.11.

13:30 - 14:00

Ankomst med kaffe og kage

14:00 - 14:15

Velkomst 

14:15 - 15:45

Oplæg/ workshop ved Anne Vibeke Vennerstrøm

15:45 - 16.15

Walk and talk

16.15 - 16:30

Pause

16:30 - 17:15

Oplæg/ workshop ved Anne Bang

17:15 - 17:45

Pause

17:45 - 18:45

Generalforsamling

19:00 - 

Middag 

 

Program tirsdag d. 12.11.

 

9:00 - 9:15

Fælles godmorgen 

9:15 - 10:15

Workshops første runde: se beskrivelser nedenfor

10:15 - 10:30

Pause

10:30 - 11.30

Workshops anden runde: se beskrivelser nedenfor

11.30 -12:15

Frokost

12:15 -13:45

Oplæg/ workshop ved Trine Rhein-Knudsen

13.45-14:00

Evaluering og afrunding

 

Workshops:

Hvad er svært for nyere lærere, når de skal lære at undervise? Og hvordan vil Teoretisk Pædagogikum reagere på den viden – og meget andet – i fremtiden? 

Ved Jakob Bak-Thomsen, Høje Tåstrup Gymnasium, og Anne Vibeke Vennerstrøm, Teoretisk Pædagogikum

Som titlen afslører, indeholder denne workshop to dele. Den første del tager afsæt i, at vi i skoleåret 2023-24 spurgte kandidaterne, hvad de forventede, at pædagogikum ville hjælpe dem med i deres vej til at blive gymnasielærere. Nu kender vi svaret, og vi ved, at pædagogikum faktisk hjælper dem med det, de gerne vil have hjælp til. Vi ved også mere om, hvad de synes, er svært i uddannelsen – og det vil denne workshop først give rum for at arbejde med. Dernæst vil tankerne om fremtidens Teoretiske Pædagogikum blive præsenteret.


Workshop: Pensum på teopæd – nye tekster og modeller

Ved Maren Aarup Schjørring, Ordrup Gymnasium
Denne workshop handler om det pensum, som kandidaterne møder på Teoretisk pædagogikum: Hvad er nyt eller kommet til inden for de seneste år? Hvordan arbejder kandidaterne med det på modulerne, og hvordan kan det bruges i praktisk pædagogikum? 

Workshoppen henvender sig til både kursusledere, tilsynsførende og vejledere i pædagogikum. Den rummer kortere oplæg, øvelser og fælles diskussioner.

Maren Aarup Schjørring er kursusleder på Ordrup Gymnasium og underviser på de almendidaktiske moduler på Teoretisk pædagogikum

Teopædopgaven – Årets temaer 2024-25

Ved Thomas Lynggaard Prætorius

Workshoppen har som overordnet mål at introducere til tankerne bag årets tre temaer til teopædopgaven og diskutere, hvilket didaktisk potentiale, der ligger i opgaveformuleringerne. Workshoppen vil her tage jer bag om nogle af de tanker, der er gjort i opgavekommissionens arbejde med opgaveformuleringerne til årets temaer og sigter mod at motivere og legitimere de temaer, problemstillinger og invitationer, der ligger i de tre opgaveformuleringer. 

Workshoppen vil ligeledes – med afsæt i årets temaer og særligt det nye valgfrie tema – give et bud på, hvordan kandidaterne kan skrive den gode teopædopgave med udgangspunkt i egen undervisning? Og hvordan de ud fra en problemformulering kan analysere deres egen undervisning?

Workshoppen åbner således op for, at vi sammen kan diskutere, hvordan man som kursusleder/vejleder på den ene side bedst muligt kan støtte sin pædagogikumkandidat i forståelsen af de didaktiske muligheder, der ligger i årets temaer og på den anden side kan vejlede dem i arbejdet med at formulere et undervisningsnært problem og analysere denne i teopædopgaven.

Thomas Lynggaard Prætorius er lektor i Dansk, Kom/it, Digital Design & Udvikling og Informatik på Gymnasiet HTX Lillebælt, master i gymnasiepædagogik – didaktiklinjen, underviser på teoretisk pædagogikum og medlem af opgavekommissionen for opgaven i teoretisk pædagogikum. 


Nyt fra ministeriet

Ved Trine Rhein-Knudsen STUK

Beskrivelsen følger